Naamsbekendheid- en imago-onderzoek

Brand image management is van doorslaggevend belang voor de marketing en communicatie van uw merk. Een goed gecommuniceerd imago versterkt de positie van uw organisatie, en creëert onderscheid met uw concurrentie. Succesvol brand image management verbetert de performance van uw merk.

Met het imago-onderzoek van Lexnova komt u de waarde van uw merk of uw organisatie te weten:

  • Is uw organisatie bij uw doelgroep in beeld?
  • Waar staat uw organisatie? Wat is het profiel van uw organisatie?
  • Waar staat uw doelgroep? Wat is het profiel van uw doelgroep?
  • Sluit uw merk aan bij uw doelgroep?

Uiteraard kijken we in marktonderzoek gericht op imago ook naar uw concurrenten. Zo kunnen we vaststellen in welke mate een eventuele herpositionering kan bijdragen aan de verbetering van uw (concurrentie)positie.

Lexnova heeft ruime ervaring met imago-onderzoeken en onderzoeken naar merkpositionering, onder andere in de hospitality- en toerismesector. Bij merkpositioneringsonderzoek analyseren we de invloed van merkwaarden en imago op merkbinding en koopbereidheid.

PROJECTVOORBEELDEN

SNN logo

SNN – naamsbekendheid en subsidiebenutting

Voor Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) hebben we in 2018 een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder (innovatieve) mkb-bedrijven in Noord-Nederland. Deze bedrijven hebben de ambitie om te groeien, maar maken onvoldoende gebruik van subsidiemogelijkheden. De opdracht bestond enerzijds uit onderzoek naar de naamsbekendheid en het imago van SNN en anderzijds naar de achtergrond van het onvoldoende benutten van subsidiemogelijkheden door mkb-bedrijven.

quadraam logo
Quadraam - naamsbekendheid en imago middelbare school

In opdracht van de Gelderse onderwijsgroep Quadraam hebben we in 2019-2020 een tweeledig onderzoek uitgevoerd. Quadraam biedt aan ruim 13.000 leerlingen onderwijs, verdeeld over 14 middelbare scholen in de regio Arnhem, Liemers en Overbetuwe. Het onderzoek had betrekking op een van deze scholen.

Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek was enerzijds om de naamsbekendheid en het imago van de school in kaart te brengen. Quadraam wilde graag weten in hoeverre basisscholen en ouders bekend zijn met de school en hoe er over de school wordt gedacht. Anderzijds was het doel om een beeld te krijgen van de behoeften die (toekomstige) leerlingen hebben aan aanvullende onderwijsvormen. De school heeft zelf twee mogelijke onderwijsvormen geformuleerd en wilde peilen in hoeverre hier animo voor is. De volgende onderzoeksvragen hebben de rode draad gevormd tijdens het onderzoek:

  • In hoeverre zijn ouders bekend met de school en hoe denken zij over de school?
  • Aan welke aanvullende onderwijsvorm is de meeste behoefte?
  • Hoe groot is het instroompotentieel voor de aanvullende onderwijsvormen?

Methode
We hebben verschillende onderzoeksmethoden toegepast om tot een zo volledig mogelijk antwoord te komen op de onderzoeksvragen, namelijk:

  • Diepte-interviews met intern begeleiders, leerkrachten groep 7/8 en directie van regionale basisscholen
  • Enquête onder ouders uit de regio met kinderen in groep 6, 7 of 8 van de basisschool
  • Focusgroep met een aantal ouders dat dieper wilde ingaan op het imago van de school en de behoeften die hun kinderen hebben aan onderwijsvormen

Het onderzoek resulteerde in diverse deelrapportages, met in elke deelrapportage concrete actiepunten en handvatten waar de school en Quadraam als overkoepelende organisatie mee aan de slag kunnen.

“Lexnova heeft ons professioneel en efficiënt door alle benodigde stappen geleid én daarbij ons volledig ontzorgd. Heel prettig was het contact en de afstemming, maar bovenal het meedenken over de optimale route. We zijn geen moment voor vervelende verrassingen komen te staan. Sterker, het onderzoekstraject leverde ons zelfs positieve verrassingen op. Zo kregen we ook veel informatie over het imago van de school én informatie die we ook voor enkele van onze andere scholen kunnen gebruiken. Wij kijken terug op een zeer geslaagde samenwerking.” (Quadraam, 26-02-2020)